Συχνές Ερωτήσεις
Ό,τι θέλετε να μάθετε γύρω από τις μεθόδους εκτύπωσης.
Το Forest Stewardship Council® (Συμβούλιο Διαχείρισης των Δασών) είναι ένας διεθνής, μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ιδρύθηκε το 1993 για να προωθήσει την υπεύθυνη διαχείριση των δασών μέσα από τη βιώσιμη δασοκομία.
Ο οργανισμός αυτός (FSC®) έχει εκδώσει μεταξύ άλλων, το πρότυπο αειφορικής δασικής διαχείρισης ‘αλυσίδα επιτήρησης’ κοινώς, FSC® Chain of Custody.
Το πρότυπο περιγράφει ένα σύστημα διαχείρισης που έχει στόχο την αποτελεσματική παρακολούθηση των α’ υλών που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή των προϊόντων μιας επιχείρησης που ασχολείται με το ξύλο – τα δάση και την υλοτομία και τα παράγωγα τους, όπως το χαρτί και τα χαρτοκιβώτια.
Ένα χαρτί, μπορεί ανάλογα με την πρώτη ύλη να πάρει μία από τις τρείς αυτές αξιώσεις: FSC® 100%, FSC® MIX, FSC® Recycled
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Συμβούλιο Διαχείρισης των Δασών (FSC®) μπορείτε να επισκευθείτε τον ιστότοπο www.fsc.org.
Αναγνωρίζεται από το logo με το δεντράκι και τα διακριτικά FSC®.
Μόνο κάποιος με πιστοποίηση, όπως η UPPRESS, μπορεί να χρησιμοποιήσει νόμιμα αυτήν την ετικέτα. Σε αντίθετη περίπτωση υπάρχουν σοβαρές νομικές κυρώσεις. Γι’αυτό και σε κάθε λογότυπο αναγράφεται ο μοναδικός κωδικός του πιστοποιημένου μέλους.
Υπάρχουν κατευθυντήριες γραμμές και συγκεκριμένα μεγέθη για τα σήματα FSC®. Ο πελάτης οφείλει να έχει φροντίσει να υπάρχει χώρος στο έντυπο για το σήμα, η UPPRESS εισάγει το κατάλληλο σήμα ανάλογα με το χαρτί που θα χρησιμοποιηθεί και στέλνει στον φορέα πιστοποίησης τη μακέτα προς έγκριση. Η διαδικασία της έγκρισης χρειάζεται εώς δύο εργάσιμες ημέρες.
Εφόσον το χαρτί που χρησιμοποιείται είναι πιστοποιημένο FSC® και η εταιρεία που το τυπώνει είναι επίσης πιστοποιημένη, τότε και το έντυπο είναι FSC® (ακόμη και εαν δεν έχει τυπωθεί το σχετικό σήμα του FSC®). Στην περίπτωση αυτή, δεν χρειάζεται να πάρουμε έγκριση από το φορέα.
Η ηλιοτυπία είναι μια πρόχειρη εκτύπωση, ένα δείγμα, προτού προχωρήσουμε στην κανονική εκτύπωση. Πρόκειται για δοκίμιο του μοντάζ που δείχνει τη διάταξη των σελίδων, τον τρόπο που συνδέονται μεταξύ τους αλλά και τον τρόπο που θα διπλωθεί το τυπογραφικό μετά την εκτύπωση.
Πρόκειται για ψηφιακή εκτύπωση σε συμβατικό εκτυπωτή inkjet ο οποίος ρυθμίζεται συχνά και αποδίδει με ακρίβεια το χρώμα.
Το ψηφιακό δοκίμιο εξασφαλίζει την απόλυτη αποτύπωση της ζητούμενης εκτύπωσης δεδομένου ότι αποτελεί έναν έγκυρο δείκτη σύγκρισης του αρχικού δείγματος με την τελική εκτύπωση της μηχανής offset.
Για να προκύψει σωστό δοκίμιο πρέπει να συμβάλλουν αρκετοί παράγοντες: σωστό αρχείο, διευκρίνιση ποιότητας και είδους χαρτιού, ποιότητα και είδος μελανιών.
Συστήνεται δε, να προτιμάται το πιστοποιημένο δοκίμιο.
Το πιστοποιημένο δοκίμιο είναι απολύτως αξιόπιστο δηλ. μπορεί να αναπαραχθεί με ακρίβεια σε τετραχρωμία. Η UPPRESS χρησιμοποιεί πιστοποιημένα δοκίμια σύμφωνα με Fogra 39L, ISO 12647. Το δοκίμιο αποστέλεται στον πελάτη σε χαρτί Semimatte 250γρ. και, εαν κριθεί απαράιτητο, σε πιστοποιημένο χαρτί Fogra Optical Agent.
Για να χωρίζουμε διάφορα εκτυπωμένα μέρη εύκολα από ένα φύλλο χαρτιού θα πρέπει κάθε κομμάτι τους χωριστά να περφοράρεται, δηλαδή να κόβεται διακεκομμένα, ώστε να μην είναι αναγκαία η χρησιμοποίηση ψαλιδιού. Το περφορέ συμβολίζεται με διακεκομμένη γραμμή.
Με τον όρο βιβλιοδεσία κολλητό εννοούμε το δέσιμο του εντύπου στη ράχη με κόλλα.
Με τον όρο ραφτό κολλητό αναφερόμαστε σε δέσιμο με κλωστορραφή και στη συνέχεια επικόλληση στο εξώφυλλο.
Με στόχο την άριστη ποιότητα και την πιστή απόδοση χρώματος, χρησιμοποιούμε την πιστοποιημένη πλατφόρμα χρωματικής διαχείρισης GMG color management platform με αποτέλεσμα την πιστή διαχείριση των χρωμάτων, την απόλυτη χρωματική ακρίβεια και το χαμηλό κόστος παραγωγής μιας και εξοικονομείται χρόνος και χρήμα για όλους τους εμπλεκόμενους.
Μέσα από μαθηματικά μοντέλα, και φασματικές μετρήσεις δεδομένων, συνδυάζουμε όλους τους παράγοντες, αναλύουμε τα δεδομένα και προσομοιώνουμε την τελική εκτύπωση ώστε να συμμορφώνεται πλήρως με τις ανάγκες του πελάτη.
Τα βερνίκια νερού έχουν σαν βάση διάφορα πολυμερή διαλύματα και έχουν γαλακτερή ή θολή μορφή. Σε αντίθεση με το κλασικό βερνίκι λαδιού, που στεγνώνει με οξείδωση, το βερνίκι νερού στεγνώνει με την απορρόφηση και/ή την εξάτμιση του νερού.
Η επικάλυψη με βερνίκι νερού (ματ ή γυαλιστερή), έπεται της εκτύπωσης και αποτελεί ένα είδος επίστρωσης το οποίο προσφέρει καλύτερη υφή αλλά και επιπλέον αντοχή στα έντυπα.
Ο όρος πλαστικοποίηση αναφέρεται στη γενική διαδικασία της επικάλυψης ή επίχρισης ενός τύπου υλικού με ένα άλλο, δημιουργώντας ένα σφιχτό δεσμό μεταξύ των δύο υλικών. Στο στάδιο postpress, η πλαστικοποίηση είναι μία από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για φινίρισμα για να δώσει στο προϊόν προστασία και / ή μια πιο ελκυστική εμφάνιση. Για να γίνει αυτό, εφαρμόζονται φιλμς που περιέχουν φωτογραφικά ή άλλα μοτίβα εκτύπωσης πάνω από το έντυπο. Εάν εφαρμόζεται ένα διαφανές πολυεστερικό φιλμ, αυτό είναι γνωστό ως πλαστικοποίηση φιλμ. Πλαστικοποιημένα υλικά βρίσκονται συχνά σε μενού ποτών και τροφίμων. Για τη συσκευασία υγρών, χρησιμοποιούνται γενικά επιστρώσεις που προστατεύουν επίσης το άρωμα του προϊόντος.
Με τον όρο πίκμανση εννοούμε το χάραγμα των χαρτιών και των χαρτονιών στα σημεία που πρέπει να διπλωθούν. Για τον σκοπό αυτό, παρεμβάλλονται στα καλούπια κοπής, ειδικές λάμες χωρίς κόψη (λάμες πίκμανσης) οι οποίες δημιουργούν οδηγούς διπλώματος. Η πίκμανση γίνεται αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία της εκτύπωσης. Η πίκμανση χρειάζεται όταν το χαρτί είναι σκληρό (>170γρ). Με την πίκμανση επιτυγχάνουμε τη δυνατότητα να διπλώσουμε ένα χαρτί, να ανοιγοκλείνουμε ένα βιβλίο, έναν ειδικό φάκελο κλπ χωρίς να σπάει η επιφάνεια του χαρτιού. Η πίκμανση συμβολίζεται με ίσια γραμμή και μια πλάγια προς στο μέρος του εντύπου. Σαν βελάκι με μισή μύτη.
Με τον όρο βιβλιοδεσία καρφίτσα εννοούμε το δέσιμο του εντύπου με μεταλλικές καρφίτσες στη ράχη του. Υπάρχουν δύο είδη καρφίτσας, η απλή καρφίτσα και η καρφίτσα Ω η οποία έχει πάρει το όνομα από το σχήμα της και εξέχει από τη ράχη σχηματίζοντας κρίκο. Αυτό βοηθάει στην αρχειοθέτηση του εντύπου όταν πρόκειται για παράδειγμα να τοποθετηθεί μέσα σε ντοσιέ.
Για να προχωρήσουμε στη διαδικασία της βιβλιοδεσίας με καρφίτσα, οι σελίδες του εντύπου θα πρέπει να είναι πολλαπλάσιες του 4. Το ανώτατο όριο βιβλιοδεσίας είναι σε χαρτί 80 γρ και μέχρι 128 σελίδες ή διαφορετικά χαρτι 100-135γρ και μέχρι 80 σελίδες.
Στις γραφικές τέχνες, προκειμένου να αποδοθούν τυπογραφικά οι διάφοροι χρωματικοί τόνοι, χρησιμοποιούνται ράστερς (rasters) δηλαδή κουκκίδες. Και για περισσότερη ακρίβεια στην αποτύπωση των ενδιάμεσων τόνων ονομάστηκαν και ημιτονικά ράστερς ή ραστερς ενδιάμεσων τόνων (halftone rasters). Η χρήση των ραστερς προέκυψε από την αδυναμία της offset εκτύπωσης να τυπώνει πυκνότητες. Χρησιμοποιώντας τα ραστερς, ρυθμίζουμε τις αποστάσεις μεταξύ τους, τη διάταξη, το μέγεθος και έτσι δημιουργούμε πυκνότερα ή αραιότερα σύνολα, τα οποία διαδέχονται το ένα το άλλο και τελικά δίνουν την οπτική εντύπωση της εικόνας.
Η μέθοδος αυτή στηρίζεται στο γεγονός ότι το ανθρώπινο μάτι διακρίνει μόνο την τονική απεικόνιση που δημιουργούν οι κουκκίδες και όχι τις ίδιες τις κουκκίδες.
Τα ραστερς δημιουργούνται στο στάδιο της προεκτύπωσης. Υπάρχουν δυο βασικοί τύποι ράστερ: το ΑΜ (Amplitude Modulation: διαμόρφωση κατά πλάτος) και το FM (Frequency Modulation: Διαμόρφωση κατά συχνότητα). Επίσης, τα ράστερ μετρούνται σε γραμμές ανα ίντσα (lines per inch) ενώ η ανάλυση ενός εκτυπωτή υπολογίζεται σε κουκκίδες ανα ίντσα (dpi, dots per inch). Από τον ορισμό των dpi & lpi κρίνεται σε μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα μιας εκτύπωσης. Οι δύο παράμετροι λειτουργούν πάντα συνδυαστικά. Το πλήθος των ράστερς δεν μπορεί να είναι απεριόριστο σε μια εκτύπωση.
Υπάρχουν διάφορα σχήματα ράστερ που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ταυτόχρονα ώστε να αποφευχθεί η δημιουργία μουαρέ (moiré). Αυτά είναι: στρογγυλό, ελλειπτικό και τετράγωνο. Το σχήμα εξαρτάται και από τη μέθοδο εκτύπωσης ή το είδος του τσίγκου.
Το moiré είναι το αποτέλεσμα που προκύπτει όταν τα ράστερ δεν έχουν τοποθετηθεί σωστά το ένα πάνω από το άλλο κατά τη διαδικασία του μοντάζ. Πρόκειται για αποτέλεσμα που μοιάζει με τούλι με κυματοειδή όψη.
Είναι η τεχνική εκτύπωσης πάνω σε έγχρωμο φόντο επικαλύπτοντας ότι υπάρχει από κάτω. Το μαύρο επικαλύπτει όλα τα άλλα χρώματα και γι’αυτο ενδείκνυται για μικρά γράμματα και κείμενο. Τα υπόλοιπα χρώματα δεν γίνονται overprint διότι αλλοιώνονται.
Πιο συγκεκριμένα, όταν τυπώνουμε πάνω σε έγχρωμο φόντο, τότε δημιουργείται τρύπα δηλαδή αρνητικό κείμενο. Στη συνέχεια η τρύπα καλύπτεται με το κείμενο. Αυτή η τεχνική, προϋποθέτει ότι οι συμπτώσεις των films είναι ακριβείς. Σε αντίθετη περίπτωση, κατά την εκτύπωση, εμφανίζεται γύρω από το κείμενο άσπρο περίγραμμα. Για να αποφύγουμε λοιπόν αυτό το λευκό περίγραμμα, τυπώνουμε overprint. Κατά τη διαδικασία αυτή, δεν δημιουργείται τρύπα στο φόντο αλλά τυπώνεται ενιαίο και πάνω από αυτό τυπώνεται το κείμενο. Στην περίπτωση overprint προσέχουμε να μην αλλοιωθεί το χρώμα του κειμένου από το χρώμα που υπάρχει στο φόντο. Προϋπόθεση σωστής απόδοσης είναι το κείμενο που θα τυπωθεί πάνω στο έγχρωμο φόντο να είναι και αυτό έγχρωμο (όχι λευκό).
Επιλέγουμε File → Export [⌘+E]. Στο Format επιλέγουμε Adobe PDF Πατάμε Save και ακολουθεί ο διάλογος με τις παραμέτρους που θα ορίσουμε, ανάλογα με το είδος του εντύπου (σελίδες, format κλπ) και τις ρυθμίσεις εκτύπωσης που θέλουμε (όλες τις σελίδες, ένα μέρος μόνο του εντύπου κλπ.)
General: Στο Preset επιλέγουμε Press quality* – Στο Standard αφήνουμε το none. Οι άλλες επιλογές αφορούν συγκεκριμένες εκτυπωτικές ρυθμίσεις και τις επιλέγουμε κατόπιν συνεννόησης με τον τυπογράφο. Στο Compatibility ορίζουμε την έκδοση Acrobat που θα χρησιμοποιήσουμε (αφήνουμε το Acrobat 5 που είναι μία αρκετά ασφαλής λύση). Στο Pages επιλέγουμε All (ή Range στη περίπτωση που θέλουμε να εξάγουμε ορισμένες σελίδες του εντύπου μας και όχι όλες. Στη περίπτωση αυτή ορίζουμε τις σελίδες μας από-μέχρι, πχ. 2-5). Τσεκάρουμε το Spreads στη περίπτωση που θέλουμε να εξάγουμε το αρχείο μας σε σαλόνια. (Συνήθως δεν το προτιμούμε, οι τυπογράφοι ζητάνε τα αρχεία σελίδα - σελίδα ώστε να εξυπηρετούν τη σελιδοποίηση.
Compress: Εφόσον έχουμε επιλεγμένο το Press Quality, αυτόματα οι ρυθμίσεις στη κατηγορία Compression ρυθμίζονται κατάλληλα για το τυπογραφείο (γι’ αυτό και επιλέγουμε το press quality...). Δεν τις αλλάζουμε αν δεν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος.
Marks and Bleeds: Στα Marks τσεκάρουμε το Crop Marks για να μπουν αυτόματα σημεία κοπής. Τα υπόλοιπα δεν είναι απαραίτητα.
Στο Bleed and Slug τσεκάρουμε το Document Bleed Settings εφόσον έχουμε ορίσει bleed (ξάκρισμα) στο αρχείο μας και θέλουμε τα σημεία κοπής (που τσεκάραμε πιο πάνω) να συμπεριλάβουν το δικό μας bleed. Τσεκάρουμε το Include Slug Area εάν έχουμε ορίσει slug. Το Slug είναι το περιθώριο που αφήνουμε κατά τον σχεδιασμό ενός εντύπου (αντίστοιχο του bleed) για τα σημεία διπλώματος ή διάτρησης. πχ. σε ένα τρίπτυχο έντυπο ορίζουμε bleed 0.5cm (και τα σημεία κοπής μπαίνουν αυτόματα στο κλείσιμο του εντύπου με τον τρόπο που αναφέρεται παραπάνω) και slug 1cm (πρέπει να είναι μεγαλύτερο από το bleed για να βγει παραπάνω). Σ’ αυτό το περιθώριο βάζουμε με το χέρι διακεκομένες γραμμές στα σημεία που θα διπλώνει το έντυπο για να δείξουμε στον τυπογράφο τις πυκμάνσεις.
Output: Εφόσον έχουμε επιλεγμένο το Press Quality, αυτόματα οι ρυθμίσεις στη κατηγορία Output ρυθμίζονται κατάλληλα για το τυπογραφείο. Θα τις αλλάξουμε σε ιδιαίτερες περιπτώσεις όπου χρησιμοποιούμε συγκεκριμένα χρωματικά profles και όχι τα default του υπολογιστή (και που είναι έτσι κι αλλιώς ρυθμισμένα βάσει του ευρωπαϊκού χρωματικού προφίλ).
Στο Ink Manager βλέπουμε τα ποσοστά τετραχρωμίας στο έντυπό μας. Παράλληλα τσεκάρουμε και το ότι δεν υπάρχουν έξτρα χρώματα (πχ. κάποιο pantone που δε θέλουμε να τυπωθεί αλλά το ξεχάσαμε σε κάποιο σημείο του εντύπου). Αυτό, βέβαια, μπορούμε να το τσεκάρουμε και μετά, στο Acrobat.
Advanced: Εφόσον έχουμε επιλεγμένο το Press Quality, αυτόματα οι ρυθμίσεις στη κατηγορία Advanced ρυθμίζονται κατάλληλα για το τυπογραφείο. Δεν τις πειράζουμε.
Οι ρυθμίσεις αυτές ορίζουν το αν θα ενσωματωθούν πλήρως κατά την έξοδο ολόκληρες οι γραμματοσειρές ή μόνο οι συγκεκριμένοι χαρακτήρες τους που εμφανίζονται στο έντυπό μας. Φυσικά προτιμούμε να τις ενσωματώσουμε όλες, ολόκληρες για λόγους ασφαλείας.
Security: Ομοίως και στην κατηγορία Security δε χρειάζεται να τσεκάρουμε κάτι. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν την ασφάλεια του εντύπου ορίζοντας κάποιο password που θα δώσουμε στον τυπογράφο για να το ανοίξει.